donderdag 27 januari 2011

Kentering?

Er is de afgelopen weken voor mijn gevoel binnen de faculteit veel gebeurd rondom nieuwe media in de faculteit onderwijs. Het lijkt erop alsof er een kentering heeft plaatsgevonden.Ik ben trots op mijn collegae. Waarom? Dat zal ik kort toelichten.

Elke thema ontwerpgroep heeft de opdracht om nieuwe media in het thema te verwerken. Ik zit erbij om na te gaan waar het thema over gaat, te luisteren wat de ideeën zijn en een advies te geven over de inzet van nieuwe media passend bij de doelen van het thema. Uiteindelijk krijgen de betrokkenen nog een stukje scholing rondom deze nieuwe media, worden de voorzieningen klaargemaakt en moet het uitgevoerd gaan worden.
Het klinkt makkelijk. Echter het moeilijkste in dit hele proces is het loslaten van de angst. De meeste collegae snappen heel goed de noodzaak van gebruik van nieuwe media in het onderwijs (voor het verzorgen van het onderwijs, maar ook voor de studenten), maar probeer maar eens meerwaarde te zien in iets waar je weinig mee hebt.

De afgelopen week hebben de collegae die het thema ‘De rijke leeromgeving’ moeten gaan draaien te horen gekregen dat de studenten als opdracht een YURLS moeten gaan maken en dat zij deze moeten beoordelen.
Aan mij was het de taak om uit te leggen wat een YURLS is, wat het doel ervan is en de eerste angsten weg te halen.Op enkele (goed te verklaren) bezwaren na is het heel goed ontvangen. De collegae dachten meteen aan de mogelijkheden voor hun vak en de ene collega overtuigde de ander.
De studenten krijgen op korte termijn dezelfde presentatie, waarbij ze uitgelegd krijgen hoe ze het moeten maken. Tevens krijgen ze uitgelegd hoe je een betrouwbare site kunt selecteren voor deze YURLS.

Een andere opdracht voor dit thema was dat de vaksectie Rekenen de lessen zou ontwerpen in de notebooksoftware van het Smartboard om uiteindelijk de lessen via het Smartboard te geven. Twee docenten uit deze sectie (die de lessen moesten gaan ontwerpen) hebben een training gehad in het gebruik van het bord en de software. Ze vonden de training heel waardevol. Zij hebben de collegae van het thema ‘De rijke leeromgeving’ laten zien wat ze ontworpen hebben en waren er erg trots op..en terecht!

De afgelopen 2 weken heb ik elke dag wel van een collega een vraag ontvangen rondom nieuwe media. Kreeg ik voorheen vooral vragen over: hoe maak ik een tabel in Word? Hoe zorg ik dat dit tekstvak niet verspringt? Enz.
De vragen van de afgelopen twee weken waren:
- hoe vind ik filmpjes waarin interviews getoond worden over een bepaald boek dat pas in het nieuws is geweest?
- hoe kan ik mijn website interactiever maken?
- hoe kan ik in mijn minor de studenten online met elkaar laten communiceren en hun hiervan de noodzaak laten inzien?
- video-interactiebegeleiding (door de directeur gesignaleerd dat twee collegae naar een oplossing hiervoor zochten)
- hoe kan ik blogs inzetten in mijn onderwijs?
- we moeten eens nadenken over het opnemen van colleges

Deze vragen (en de opmerking) zijn gefilterd uit de gesprekken met diverse collegae over hun onderwijs en de middelen die zij wilden inzetten om hun onderwijs te verbeteren.
Dus de kentering zit in de denkwijze van de collegae:
van middel naar doel!!!!
YESSS!!!!

Ook de studenten van de faculteit onderwijs zijn langzaam aan het veranderen in hun visie over het gebruik van nieuwe media in het onderwijs.
Maar dat….zien we in een volgend blog weer!

3 opmerkingen:

  1. Hallo Ankie,
    Misschien ten overvloede, maar voor de zekerheid meld ik het even: het tijdschrift Praxisbulletin heeft deze maand een interessant artikel over YURLS onder de titel YURLS: een digitale schatkist. In de online versie staat een artikeluitbreiding: een informatief artikel over het nut van het online YURLS-netwerk voor het onderwijs. De online toegang vind je via de e-bronnenbank op de bibliotheeksite (zoeken op Praxisbulletin): Direct URL = http://bibliotheek.hszuyd.nl/index.jsp?content=384

    Groet,
    Pascal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Pascal, het artikel kwam mooi op tijd voor de presentatie. Het geeft het verhaal ook wat meer body. Bedankt nog voor je reactie. Ik heb de tweet over dit artikel ook meteen ge-rtd.
    Groetjes Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://bibliotheek.hszuyd.nl/index.jsp?content=3687 kennis wordt over en weer gedeeld, geweldig toch! :)

    BeantwoordenVerwijderen